نظر کاوی در بازاریابی
نظر کاوی در بازاریابی
در ﻓﻀﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺗﺠﺎرت اﻣﺮوزی، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺎزﺧﻮردﻫﺎی درﯾﺎﻓﺘﯽ از ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﻪ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﭘﺎﯾﺪار در ﺟﻬﺖ اﯾﺠﺎد ارزش اﻓﺰوده از ﺳﻮی ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ و ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ درﯾﺎﻓﺘﻪ اﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺧﻮد ﺑﻪ ﺗﮑﺮار ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺧﺮﯾﺪ ﻣﺒﺎدرت ﻣﯽ ورزﻧﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎزوی ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽ ﮔﺮدﻧﺪ. از اﯾﻦ رو، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺻﺤﯿﺢ اﯾﻦ ﺑﺎزﺧﻮردﻫﺎ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ اﺑﺰارﻫﺎی ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮ ﮔﺸﺘﻪ اﺳﺖ ﻋﻨﺼﺮی ﮐﻠﯿﺪی در ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﺗﺠﺎری اﺳﺖ. اﻓﺮاد ﻧﻈﺮات ﺧﻮد را در ﻣﻮرد ﮐﺎﻻﻫﺎی ﺧﺮﯾﺪاری ﺷﺪه ﻋﻤﻮﻣﺎ در وب ﺳﺎﯾﺖ ﺳﺎزﻣﺎن و ﯾﺎ در ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ اﺷﺘﺮاک ﻣﯽ ﮔﺬارﻧﺪ ﮐﺎوش اﯾﻦ ﻧﻈﺮات ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﺎﺧﻪ ای ﺧﺎص از ﻣﺘﻦ ﮐﺎوی ﺗﺤﺖ ﻋﻨﺎوﯾﻦ ﻧﻈﺮﮐﺎوی، ﮐﺎوش ﻧﯿﺎت و ﯾﺎ ﮐﺎوش اﺣﺴﺎس ﺧﻮاﻧﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻫﺮﭼﻨﺪ اﯾﻦ ﺷﺎﺧﻪ از ﻣﺘﻦ ﮐﺎوی ﻧﻮﭘﺎﺳﺖ اﻣﺎ در ﺳﺎل ﻫﺎی اﺧﯿﺮ ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی ﮔﺴﺘﺮده ای در زﻣﯿﻨﻪ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﺣﺴﺎﺳﺎت ﮐﺎرﺑﺮان، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی اﺣﺴﺎﺳﺎت و دﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﻧﯿﺎت ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس، در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ به اﯾﺠﺎد ﯾﮏ دﯾﺘﺎﺳﺖ از ﻧﻈﺮات واﻗﻌﯽ ﮐﺎرﺑﺮان در ﻣﻮرد ﭼﻨﺪ ﮐﺎﻻی ﻣﺸﺨﺺ از وب ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه و ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺗﻔﮑﯿﮏ ﻣﺘﻦ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺟﻤﻼت و ﺗﻔﮑﯿﮏ ﺟﻤﻼت ﺑﻪ دو دﺳﺘﻪ ی ذﻫﻨﯽ و ﻋﯿﻨﯽ و اﺳﺘﺨﺮاج ﻧﻈﺮات ﮐﺎرﺑﺮان و وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﻣﺤﺼﻮل از ﺟﻤﻼت ذﻫﻨﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺮﭼﺴﺐ ﮔﺬار واژﮔﺎن اﺳﺘﻔﻮرد و ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﻓﺎﮐﺘﻮر tf-idf ﺑﺮای وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﻣﺤﺼﻮل و ﯾﺎﻓﺘﻦ ﻣﯿﺰان ﻗﻄﺒﯿﺖ ﻧﻈﺮات ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰار SentiWordNet ﺑﻪ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻣﯿﺰان رﺿﺎﯾﺖ ﮐﺎرﺑﺮان از وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه از ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﯿﺠﻪ ی ارزﯾﺎﺑﯽ ﺑﺎ ﺳﻪ ﻓﺎﮐﺘﻮر Precision ، Recall و F-Measure. دﻻﻟﺖ ﺑﺮ دﻗﺖ ﻣﺮاﺣﻞ اﻧﺠﺎم ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ.