دانلود پروژه مقایسه سبکهای دلبستگی و طرحوارههای ضد و نقیض اولیه بین بیماران دچار به اختلال
دانلود پروژه مقایسه سبکهای دلبستگی و طرحوارههای ناسازگار اولیه بین بیماران دچار به اختلال
دانلود پروژه مقایسه سبکهای دلبستگی و طرحوارههای ضد و نقیض اولیه بین بیماران مبتلا به اختلال پریشانی فراگیر و بیماران افسرده اساسی
به نگارش لیلا مشایخ بخش
پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد
رشته روانشناسی عمومی
فرمت:word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:178
بدیهی است که در صورت ناخشنودی صاحب اثر، محصول از تو سایت حذف می گردد.
.. منظور از پژوهش آماده بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و طرح واره های ضد و نقیض اولیه در دختران می باشد.روش تحقیق اتحاد می باشد.
جامعه آماری این تحقیق دربرگیرنده کلیه دختران فراری ساکن در مراکز نگهداری بهزیستی شهر مشهد که دربرگیرنده 180 تن می باشند که در دامنه سنی 14 لغایت 28 سنه پیمان دارند .نمونه آماری در این پژوهش طبق جدول مورگان 120 تن می باشند که به روش مثال گیری در دسترس برگزیدن شدند.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مقایسه عملکرد خانواده (FAD) و پرسشنامه طرح واره یانگ (فرم کوتاهی YSQ-SF) بهرهگیری شد. داده ها با شیوه پژوهش یکدلی پیرسون و رگرسیون چند متغیری کانونی مورد تجزیه و تحلیل پیمان گرفتند.
نتایج حاکی متعلق به بود که تمام فرضیه ها ی پژوهش مورد تأیید پیمان گرفتند.
واژه های کلیدی: عملکرد خانواده ،طرح واره های ناسازگار اولیه ،دختران فراری
فهرست مطالب
چکیده ............................................................................................... 1
فصل اول : کلیات پژوهش
مقدمه..................................................................................................2
بیان مسأله..........................................................................................5
اهمیت موضوع و ضرورت تحقیق ........................................................9
اهداف پژوهش..................................................................................11
فرضیه های پژوهش..........................................................................12
متغیرهای تحقیق ............................................................................13
تعریف متغیرهای پژوهش....................................................................13
تعاریف نظری ..................................................................................14
تعاریف عملیاتی.................................................................................14
فصل دوم : پایه های نظری و پیشینه پژوهش
مقدمه..............................................................................................17
تعریف فرار......................................................................................18
فرار از خانه ....................................................................................19
انواع فرار........................................................................................21
انگیزه های فرار.................................................................................23
عوامل مؤثر در فرار دختران ..............................................................24
کارکردهای خانواده............................................................................42
انواع خانواده ................................................................................45
تاریخچه سازه طرح واره................................................................. 50
تعریف یانگ از طرح واره.................................................................... 52
ویژگیهای طرح واره های ضد و نقیض اولیه............................................... 53
ریشه های تحولی طرح واره ها............................................................. 55
حوزه های طرح واره های ضد و نقیض اولیه............................................... 59
پژوهش های پیوسته با تحقیق.............................................................. 70
پژوهش های داخلی........................................................................... 70
پژوهش های خارجی........................................................................... 75
فصل سوم: طریق پژوهش
جامعه آماری.................................................................................... 78
روش نمونه گیری و حجم نمونه.......................................................... 78
روش اجرا ...................................................................................... 78
ابزار اندازه گیری............................................................................. 79
پرسشنامه عملکرد خانواده................................................................ 79
پرسشنامه طرح واره های ضد و نقیض اولیه یانگ..................................... 84
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دیتا های آماری
بررسی و توصیف عدل ه ها.................................................................. 90
تحلیل های آماری ............................................................................ 92
فصل پنجم :بحث و نتیجه گیری
مقدمه.......................................................................................... 133
بحث و نتیجه گیری.......................................................................... 133
محدودیت های پژوهش.................................................................. 141
پیشنهادات پژوهش......................................................................... 141
منابع ................................................................................... 141
پیوست
پرسشنامه عملکرد خانواده............................................................... 153
پرسشنامه طرح واره های ناسازگار اولیه یانگ.................................... 154
فهرست جداول.............................................................................. 168
فهرست نمودارها.......................................................................... .178
چکیده انگلیسی..................................................................
مقدمه
رفتارهای تهدیدکننده سلامت یکی از مهمترین چالشهای بهداشتی و روانی اجتماعی است که اکثر کشورهای دانشمند به نوعی با آن درگیر هستند و دشواری ها مفصل و شدیدی را بر جوامع تحمیل مینماید (مرکز مهار و پیشگیری بیماری[1]، 2008).
علی رغم کوشش بسیاری که در دو دهه اخیر در جهت افزایش آگاهی عمومی نسبت به آسیب و زیان رفتارهای پرخطر که مهمترین تهدیدکننده سلامت در میان جوانان و نوجوانان میباشد از جمله، گریز از منزل و آلوده شدن به انواع بزهکاری و جرم از جمله اعتیاد و دزدی و فحشاگری صورت گرفته است و همچنان با افزایش روزافزون این رفتارها به ویژه در میان جوانان و نوجوانان مقابل هستیم (سلیمانی نیا،1384).
پدیده فرار دختران از منزل که در طی سالهای اخیر در جامعه رو به فزونی نهاده از مقولههای آسیب اجتماعی است که مهار آن به مدیریت قوی اجتماعی و حضور پادرمیانی جویانه در فرایند آسیبهای اجتماعی نیازمند است. گزاریدن به مبحث آسیبهای اجتماعی، به ویژه در خصوص دختران و زنان آسیب دیده، بهرهگیری از نگرشی را میطلبد که توانایی شناسایی تار و پود ناسازگاریهای اجتماعی را داشته باشد (سعیدی، 1372).
فرار دختران از خانه اگر چه در نگاه اول پدیدهای فردی به عقیده میرسد، ولی پیامدهای سوء آن که در نظم جامعه پریشانی و آشفتگی ایجاد میکرده و سرآغاز بسیاری از رفتارهای ضد اجتماعی و بزهکارانه مثل خودفروشی، اعتیاد به مواد مخدر،مشروبات الکلی و توزیع مواد مخدر، سرقت، جیب بری، ایجاد خانههای فساد و فریب سایر نسوان و دختران میگردد، اقتضاء میکند تا این دشواری را جزء آسیبهای اجتماعی بسیار جدی به شمار آوریم (فتحی، 1387).
در حقیقت فرار، بخشی از رفتار ناسازگارانه است که نوجوان یا کودک مرتکب میشود که نخست برای رفع نیازهای عادی و یا پر کردن اوقات فراغت صورت میگیرد و پس به اعمال نابهنجار (دزدی، ولگردی، سوء کاربرد جنسی و ...) روی میآورد و از همه مهمتر یافتن همسن و سالان خویش در پارکها، کوچهها و خیابانهاست که در نهایت شدنی است منجر به تشکیل گروههای بزهکاری شود (کرمی نور؛ 1386). در ایجاد رفتارهای ناسازگارانه علل بسیاری دخیلند که یکی از مهمترین و اساسیترین آن را میتوان خانواده و محیطی که فرد در آن متولد و رشد یافته راجستجو کرد.
خانواده اساس و انعکاس از کل جامعه میباشد (حقدوست مقدم؛ 1390).
بهنجاری یا نابهنجاری در هر جامعهای در گرو شرایط عمومی خانواده هاست و هیچ یک از آسیبهای اجتماعی گیر از تأثیر خانواده پدید نمیآید؛ به همین ترتیب هیچ جامعهای نمیتواند ادعای سلامت کند مگر آنکه از خانوادههای سالم برخوردار باشد.
خانوادههای برخوردار از کارکرد سالم، سوای بقای خویش در قالب یک سامانه موجب شکوفایی طاقت نهفته یکایک اعضای خویش میگردند. از این رو رابطه عاطفی خانواده، حل مسأله و رویارویی و توان آن برای یافتن راه حلهای منطقی و درست و تعامل نقشها در میان اعضای خانواده میتواند بر پدیدآیی اختلالهای رفتاری تأثیر گذار باشد که بنابر نتایج حاصل از این پژوهش میتوان به ایجاد بستری مناسب برای آموزش و آگاهی دادن خانواده و اهمیت نقش آنان در تعیین رفتار و سوق دادن اولاد خود به سوی امور دلخواه و یا انحرافی به بازسازی و بهسازی تیم خانواده پرداخت.
در میان استراتژیهای مختلف پیشگیری از رفتارهای پرخطر که در عالم کاربرد میشود مثل افزایش اطلاعات و آگاهی کسان در باره خطرات و مضرات ترک و فرار از خانه و سایر رفتارهای نابهنجار و تخریب کننده افزایش مهارتهای تصمیمگیری، حل مسأله،ارتباط اجتماعی، پیشروی کردن ادب عمومی و .. همواره نقش خانواده و عناصر اصلی آن یعنی والدین و روابط و کیفیت روابط آنها در پیشگیری از این گونه رفتار و بسیار ممتاز و مورد توجه میباشد.
تعداد زیادی از مطالعات بیان میکنند که ارتباط و حمایت اجتماعی در خانواده یک نشانه حمایتی در برابر رفتارهای پرخطر اعمال میکند (اسپرینگر[2] و همکاران، 2005).
علاوه بر آن کیفیت ارتباط والدین و نوجوانان به عنوان متغیر مهم در تفریق رفتارهای پرخطر جنسی نیز شناسایی شده است.
فرار دختران از خانه در ایران به عنوان یکی از دشواری ها حاد روز مطرح است. این دختران، خیابانها را به عنوان راهی برای گریز از دشواری ها گزینش میکنند و تبدیل به آوارههای رانده شده جامعه میشوند و برای زنده پایدار گذاشتن راههای مختلفی را جستجو میکنند. ترمینالهای اتوبوس اولین محل توقف این دختران است. در اطراف این ترمینالها، اماکن و خرابههای زیادی وجود دارد که برای آنها بسیار خطرناک است. اماکنی که در آن توزیع و مصرف مواد مخدر و فحشا در حال افزایش است و طبیعی است که این دختران تازه وارد که جایی برای ماندن ندارند، جذب چنین اماکنی میشوند (مویر[3]،2000).
عملکرد بهنجار خانواده، بستری مطمئن برای تخلیه تنشها و ایجاد محطی پسندیده برای زندگی سالم و روانی میسازد از آنجایی که اغلب این دختران فرجامی نیک ندارند و دچار دشواری ها عدیده و جبران ناپذیری میگردند لذا توانمندسازی خانوادهها و ایجاد نگرشی بازپسین نسبت به روابط والدین با کودکان در همان اوایل کودکی لغایت نوجوانی و جوانی باعث ایجاد باورهایی عمیق و مستحکم در فرد، در باره خود و عالم پیرامون خود میشود میتواند کمکی هر چند محدود به دختران نیک سرشت ایران زمین باشد.
[1] . Cantry for Diseeasa control and Prerention (CDC)
[2].Speringer
[3].Muyer
- این فرآورده از هر عقیده کامل و جامع و حاضر ارائه می باشد.