پروژه بررسی ساختمان و طرز کار انواع موتورهای اکتریکی تک فاز

پروژه بررسی ساختمان و طرز کار انواع موتورهای اکتریکی تک فاز

روژه بررسی ساختمان و شیوه شغل گونه ها موتورهای اکتریکی تک فاز

پروژه بررسی ساختمان و طرز کار گونه ها موتورهای اکتریکی تک فاز

شرح کم پروژه : در این پروژه سعی بر این شده است که ساختمان و طرز پیشه و استعمال انواع موتورهای تک فاز لغایت کران دربایستن دانشجویان کاردانی باره بررسی پیمان گیرد.به طور کلی انواع موتورهای الکتریکی که در شبکه های برق تک فاز جریان متناوب استفاده می شوند جزء ماشین های مخصوص به حساب می آیند. نظر به اینکه موتور های الکتریکی تک فاز بسیار گوناگون هستند، لذا هر یک بنا بر ویژگی های خویش در جایی کاربرد دارند.این موتورها در توان های کم معمولاً تا ۴ کیلو وات ساخته می شوند.


علاوه بر دسترسی ساده به برق تک فاز در هر مکان، سازندگان لوازم خانگی، علت اصلی به کارگیری موتورهای الکتریکی تک فاز را بها ارزان و مشخصه گشتاور بعید خاص این موتورها می دانند.به طور کلی موتورهای تک فاز به سه دسته کلی بخش می شوند:


۱- موتور القایی تک فاز


۲- موتور یونیورسال


۳- موتور سنکرون تک فاز


همان گونه که میدانید عامل ایجاد چرخش در موتورهای القایی سه فاز، ایجاد میدان دوار در درون استاتور می باشد. چنانچه با عبور جریان AC تک فاز از یک سیم پیچ میدان ضربانی ایجاد می شود.برای تشکیل موتور القایی تک فاز، باید بتوان با ابتکاری خاص میدان دوار ایجاد نمود. هر چند طرح های ارائه شده در جهت برپایی میدان دوار دارای نواقصی است ولی برای چرخش موتورهای با طاقت کم کافی میباشد.در واقع چگونگی القای ولتاژ در هادی های رتور و چرخش آن در موتورهای سه فاز و تک فاز همانند یکدیگر است از این رو به دلیل سادگی ساختمان موتورهای القایی تک فاز، رتور همهٔ آنها را از گونه قفسه سنجابی می سازند.


 


امروزه موتورهایی که برای کار با منبع یکفاز طرح می شوند با گونه ها مختلف ساخته شده و در منازل ادارات ، کارخانه ها ، کارگاه ها و شرکتهای تجارتی و غیره بطور وسیعی مورد کاربرد پیمان می گیرند.موتورهای حقیر مخصوصاً با توان کسر اسب بخار استعمال فراوان دارند بطوریکه پیشرفت محصولات جدید سازندگان سفینه های فضائی ، هواپیماها ، ماشینهای تجارتی ، ماشین های دست موزه و غیره در سایه طرح موتورهای با نیرو کسر اسب بخار شدنی می باشد.چون لزوماً عملکرد و موارد کاربرد موتورها بسیار گوناگون است صنعت تولید موتور در گویه گونه ها چنین موتورهایی تکامل پیدا کرده است.


در پیوسته فهرست مطالب پروژه رسیدگی ساختمان و شیوه پیشه گونه ها موتورهای اکتریکی تک فاز را مشاهده می فرمایید :


فصل ۱-    موتورهای القاء یکفاز


۱-۱-    ساختمان و طرز پیشه موتورهای القاء یکفاز :


۱-۱-۱-     تئوری میدان دوگانه دوار


۱-۲-    موتور القاء یکفاز با مسیر انداز خودبخود


۱-۳-    موتورهای القاء با گذرگاه انداز خازنی


۱-۳-۱-     محاسبات سیم بندی موتورهای یکفاز با سیم بندی استارت موقت


۱-۴-    محاسبه شمار دور کلافهای موتورهای یکفاز


۱-۴-۱-     محاسبات بعید سیم پیچ اصلی


۱-۴-۲-     زاویه الکتریکی هر شیار:


۱-۴-۳-     محاسبه شمار بعید سیم پیچ استارت


۱-۴-۴-     محاسبه انباره ها و مقاومت سیم پیچ استارت موتورهای اسپلیت فیز


۱-۵-    تعیین طول یک دورکلاف (اندازه قالب ها)


۱-۶-    مثال عملی طراحی موتور تک فاز


۱-۷-    انواع موتورها با خازن گذرگاه انداز


۱-۷-۱-     موتور تک ولتاژ قابل تغییر جهت گردش از خارج


۱-۷-۲-     موتور تک ولتاژ بدون جایگزینی جهت گردش


۱-۷-۳-     موتور تک ولتاژ با تغییر جهت گردش و ترموستات


۱-۷-۴-     موتور تک ولتاژ بدون تغییر جهت گردش با کلید مغناطیسی


۱-۷-۵-     موتور دو ولتاژ بدون تغییر جهت گردش


۱-۷-۶-     موتور دو ولتاژ با تغییر جهت گردش


۱-۷-۷-     موتور تک ولتاژ با تغییر جهت گردش سه سر


۱-۷-۸-     موتورتک ولتاژ با تغییر جهت گردش آنی ( فوری)


۱-۷-۹-     موتوردو سرعته ( دودور )


۱-۷-۱۰-   موتور دو دور با دو خازن


۱-۸-    موتورخازنی


۱-۸-۱-     وتور خازنی تک مقدار


۱-۸-۲-     موتور خازنی دو مقدار ( دو خازنی )


۱-۹-    موتورهای یکفاز با قطب چاکدار :


فصل ۲-    موتورهایی که از راه روتور راه اندازی میشوند


۲-۱-    موتورهای ریپو لسیون ( دفعی )


۲-۱-۱-     موتورریپولسیون


۲-۱-۲-     موتور ریپولیسیون جبرانی


۲-۱-۳-     موتور القاء با راه اندازی ریپولیسیون


۲-۱-۴-     موتور القاء ریپولسیون


۲-۲-    بررسی موتور القاء ریپولسیون


۲-۲-۱-     ساختمان موتور ریپولیسیون(دفعی)


۲-۲-۲-     ریشه-بن-بیخ ریپولسیون(دافعه مغناطیسی)


۲-۲-۳-     موتور ریپولسیون جبرانی


۲-۲-۴-     موتور القاء با تاسیس ریبولسیون


۲-۲-۵-     موتور القاء – ریپولسیون


۲-۳-    موتورهای سری جریان متناوب


۲-۳-۱-     موتور اونیورسال


۲-۴-    رسیدگی طرز شغل ؛ کاربرد و تغییر جهت گردش موتور اونیورسال


۲-۴-۱-     طرز شغل موتور اونیورسال


۲-۴-۲-     ویژگی سرعت – بار


۲-۴-۳-     موارد استعمال


۲-۴-۴-     تغییر جهت گردش


۲-۵-    تنظیم سرعت موتورهای اونیورسال


۲-۶-    تنظیم سرعت به شیوه مقاومتی :


۲-۶-۱-     روش میدان پله ای


۲-۶-۲-     یا به وسیله فرار از مرکز


۲-۷-    موتورهای سنکرون یکفاز بدون تحریک


۲-۷-۱-     موتور پایداری مغناطیسی


۲-۷-۲-     موتور سنکرون پسماندی

  دریافت فایل  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.