پاورپوینت کامل و جامع با عنوان جغرافیای قاره آفریقا در 47 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان جغرافیای قاره آفریقا در 47 اسلاید

 

 پاورپوینت کامل و جامع با عنوان جغرافیای قاره آفریقا در 47 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان جغرافیای قاره آفریقا در 47 اسلاید

 


 


 


 


 


 


آفریقا یا اِفریقا سومین قاره پهناور دانشمند پس از آسیا و آمریکا است. با مساحتی حدود ۳۰٬۲۲۱٬۵۳۲ کیلومتر چهارگوش ۲۰٫۳٪ از مجموع خشکی‌های زمین را در بر می‌گیرد. پهنا این قاره نزدیک ۸۰۰۰ کیلومتر از شمال به جنوب و طول آن در حدود ۷۴۰۰۰ کیلومتر از شرق به غرب می‌باشد. آفریقا با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت (طبق شمردن ۲۰۰۵) دارای ۶۱ کشور بوده که نزدیک یک هفتم از جمعیت دانشمند را در خویش جای داده‌است.


این قاره از شمال به دریای مدیترانه، از شمال شرق به کانال سوئز و دریای سرخ، از شرق به خلیج عدن، از جنوب شرق به اقیانوس هند، و از غرب بهاقیانوس اطلس محدود می‌شود.


آفریقا در دو سوی خط استوا پیمان گرفته و نواحی اقلیمی متعددی را در بر می‌گیرد؛ آفریقا فقط قاره‌ای است که از منطقه معتدله شمالی تا ناحیه معتدله جنوبی امتداد یافته‌است (با فرض در نظر نگرفتن قاره پیوسته آمریکا). به دلیل نبود بارشهای منظم طبیعی و آبیاری، و نیز تاحدودی عدم هستی سیستمهای توده‌ای یخ یا سفره‌های زیرزمینی کوهستانی، هیچگونه اثر معتدل کننده طبیعی بر اقلیم به استثنای تقریبا  سواحل در آن هستی ندارد. در مرکز آفریقا (نزدیک استوا) نیمی از سنه بارانی می‌باشد که حائز هوای گرم و نمور است و جنگل‌های زیبایی را پدیدمی‌آورد که عمری بیشتر از یک نصف سال ندارد چرا که بعد از این فصل بارانی، گرمایی دشوار و طاقت فرسا تمام ناحیه را فرا می‌گیرد و هیچ جانوری طاقت آن را ندارد و پس مدتی آن جنگل‌ها به بیابانی خشک و بی آب و علف تبدیل می‌شود. (نیمه دیگر سال گرم و خشک است که در مجموع طبیعتی ۲ فصل را پدیدمی‌آورد)


اگرچه گمانه‌زنی‌های اروپاییان دربارهٔ ماهیت صحرای اتیوپی در جنوب آفریقا به زمانی بیش از دو هزار سال پیش بازمی‌گردد، آفریقا به عنوان قدیمی‌ترین قاره‌ای که بشر در آن سکونت داشته به‌شمار می‌آید.


بزرگ‌ترین مملکت آفریقا الجزایر و کوچک‌ترین منطقه آن جزایر سیشل که در اقیانوس هند می‌باشد. کوچک‌ترین مملکت ناحیه خشکی آن گامبیا است.


شمالی‌ترین نقطهٔ آفریقا دماغه الغیران (درکشور تونس (شهر))، جنوبی‌ترین نقطه دماغه آگولهاس (در مملکت آفریقای جنوبی)، شرقی‌ترین نقطه دماغه گوآردافوئی (در کشور سومالی)و غربی‌ترین نقطه نوک المادی (در مملکت دماغه سبز) می‌باشد.


آب و هوای آفریقا از اقلیم گرمسیری الی فراشمالگان در بالاترین قله‌های آن در نوسان است. در منطقه شمالی آن عمدتاً بیابان یا مناطق بایر هستی دارد، در حالی که مناطق مرکزی یا جنوبی شامل دشتهای گرم (استوایی) و نواحی جنگلی بارانی بسیار چگال می‌باشد. با این کل دو نوعی همگرایی در الگوهای گیاهی همچون کنار و استپ غالب است.


تا حدود زیادی به علت اثرات استعمار، دولتهای فاسد و استبداد، آفریقا فقیرترین قاره مسکونی دنیا است. بر طبق گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد در سال۲۰۰۳، ۲۵ ردیف پایینی جدول کشورها (از رتبه ۱۵۱ ام تا ۱۷۵ ام) تمامی کشورهای آفریقایی بوده‌اند.


در حالی که رشد تند در چین و الان در هند، و نیز رشد متوسط در آمریکای لاتین میلیونها (واحد) فراتر از حیات موجود رفته‌است، آفریقا از نظر تجارت، سرمایه‌گذاری خارجی، و درآمد سرانه روند قهقرائی داشته‌است. این تهیدستی- نداری اثراتی از دسته امید به زندگی پایین، تنش، و بی‌ثباتی – که عوامل دخیل در فقر قاره هستند، گسترش داده‌است.


برخی نواحی، به خصوص بوتسوانا و آفریقای جنوبی موفقیت اقتصادی را تجربه نموده‌اند، از دسته گشایش بازار سهام ژوهانسبورگ. این مسئله تا حدودی در پرتو ثروت منابع طبیعی شان به عنوان تولیدکننده عمده زر و الماس با هم بوده، و الی حدودی نیز به علت سامانه قانونی مناسب و استوار آن می‌باشد. وانگهی آفریقای جنوبی به سرمایه مالی، بازارهای متعدد، شغل مهارتی، و نخستین زیرساختار در اغلب (بخش‌های) کشور خویش دست یافته‌است. کشورهایی همچون غنا، کنیا، کامرون و مصر، سایر کشورهای آفریقائی هستند که پیشرفتهای قابل مقایسه داشته‌اند.


نیجریه بر روی احد از بزرگ‌ترین ذخایر ثابت شده نفت در دانشمند قرار گرفته‌است و ضمن داشتن گرد از سریعترین اقتصادهای رو به پیشرفت در جهان، اغلب جمعیت را در میانی کشورهای آفریقایی دارد.


از سال ۱۹۹۵ الی ۲۰۰۵، رشد اقتصادی با متوسط ۵٪ در سنه ۲۰۰۵، به اوج خویش رسید. ولی بعضی کشورها رشد اقتصادی اکثریت (٪+۱۰) را داشته‌اند، به خصوص آنگولا، سودان و گینه استوائی، که هرسه مملکت اخیراً آغاز به استخراج ذخایر نفتی خویش کرده‌اند.




 


فهرست مطالب:


جغرافیای طبیعی


موقعیت و حدود


ناهمواری ها


دره شکستگی بزرگ


ارتفاعات آفریقای شرقی


اقلیم


فشار هوا


رطوبت میانه سالیانه


انواع آب و هوا


شبکه آب ها


خاک ها


جغرافیای انسانی


جمعیت 


نژاد


زبان


مذهب


انواع معیشت


تبعیض نژادی


ازدیاد جمعیت و کاستن نیرو


وضع فرهنگی و اجتماعی بومیان


جغرافیای سیاسی


اروپاییان در آفریقا


سقوط امپراتوری های مستعمراتی


آفریقا پیش از قرن 19


تاریخچه خودسالاری ملل آفریقا


و...

  دریافت فایل  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.