دانلود تحقیق در مورد نقش ولایت فقیه در امت اسلامی

دانلود تحقیق در مورد نقش ولایت فقیه در امت اسلامی

دانلود پژوهش در باره نقش ولایت دین شناس در امت اسلامی

دانلود پژوهش در مورد نقش ولایت دین شناس در امت اسلامی

*******************************************************


لینک دانلود و خرید فرآورده در پایین همین صفحه


فرمت فایل: ورد (Word)


تعداد صفحات: 8 صفحه


قابل ویرایش و حاضر چاپ


******************************************************* 


قسمتی از محتوای فایل جهت بررسی شما قبل از خرید در پایین نمایش دیتا شده است:


 مقدمه


ولایت دین شناس نظریه‌ای در دین شناسی شیعه است که نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت پیشوا معصوم را بیان می‌کند.[۱] نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای این نظریه تأسیس شده‌است.


این نظریه که بیش از همه بدست روح‌الله خمینی مطرح و کالبدشناسی شده، ولایت دین شناس را به کلیه امور نه تنها شرعی و دینی، بلکه حکومتی و سیاستی، جانی و مالی گسترش می‌دهد. یعنی در موعد غیبت امام معصوم فقها نایبان امامان معصوم هستند و ولایت بر همه کارها مربوط به امام معصوم (حتی جهاد ابتدایی) دارند


تاریخچه


شیخ مرتضی انصاری از نخستین فقیهانی‌ست که به بحث در باره ولایت دین شناس می‌پردازد.[۵] او این بحث را در کتاب مکاسب خود مطرح کرده و منصب دین شناس جامع‌الشرایط را در سه منصب افتا، قضا و سیاست شرح می‌دهد. او ولایت دین شناس در افتا و قضاوت را می‌پذیرد ولی در گسترش آن به حوزه امور سیاسی گمان جدی دارد. او معتقد است «استقلال دین شناس در تصرف اموال و انفس، جز آن‌چه از اخبار وارده در شأن علما پندار می‌شود، به عموم ثابت نشده‌است.» و «اقامه انگیزه بر وجوب پیروی پیشوا جز آن‌چه با انگیزه ویژه خارج می‌شود، خار در خرمن کوبیدن است»


ولایت مطلقه فقیه


بر بنیاد نظریه ولایت مطلقه دین شناس لازمه پذیرش حکومت اسلامی، روا داشتن اختیارات مطلق برای فقیه‌است. فقیه حاکم علی الاطلاق است و کل اختیارات امام معصوم شیعه را دارا است؛ زیرا ولایت مطلق، به معنای رعایت مصالح عام در سرپرستی جامعه‌است و چون دامنه حکومت، مصالح عمومی را نیز در بر می‌گیرد، بدون ولایت مطلق استقرار حکومت اسلامی و اجرای فرمان ها مذهب شدنی نیست.


ولایت فقیه و قانون اساسی


ولایت فقیه پس از انقلاب ۵۷ با مصوبه مجلس خبرگان به قانون اساسی جمهوری اسلامی اضافه شد و روز بروز اختیاراتش افزایش یافت.به ذکر دیگر ولایت فقیه در متون شیعه تداعی کننده «فقاهت فقیه» است ، در حالیکه پس از انقلاب مقصود روح الله نشان الله خمینی و حامیانش از کلمه «ولایت فقیه» در کمر بستن گرفتن حاکمیت سیاسی با تمام اختیاراتی است که برای پیامبر و امام معصوم در کیش شیعه هستی دارد.


مخالفان نظریه ولایت فقیه نشانه الله خمینی


گرچه مرجعیت فقیه به عنوان یک کارآزموده در علوم مذهبی و به معنای رسیدگی به امور مذهبی شیعیان بدست فقیه پیشینه تاریخی دارد. ـ که آن هم هر فرد شیعه با برگزیدن و پژوهش خود به طور مجزا فقیهی واجد شرایط را به عنوان متخصص آن هم تنها در احکام دین، برای خود و نه برای دیگران به عنوان مرجع برگزیدن می‌کند ـ اما لزوم حاکمیت سیاسی دین شناس بر جامعه تا قبل از نظام جمهوری اسلامی مطرح نشده بود و با مخالفت مراجع عظام دنباله روی در زمان خویش مواجه شد

  دریافت فایل  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.