دانلود تحقیق در مورد پیشینه ی نظریّه ولایت فقیه

دانلود پژوهش در باره پیشینه ی نظریّه ولایت فقیه

دانلود پژوهش در باره پیشینه ی نظریّه ولایت فقیه 

*******************************************************


لینک دانلود و خرید فرآورده در ذیل همین صفحه


فرمت فایل: ورد (Word)


تعداد صفحات: 11 صفحه


قابل ویرایش و حاضر چاپ


******************************************************* 


قسمتی از محتوای فایل جهت بررسی شما پیش از خرید در پایین نمایش دیتا شده است:


 چکیده:


مبحث نظریه ولایت فقیه به دورانی بر می گردد که دین شناسی شیعه از حالت پراکندگی به صورت تقسیم بندی شده درآمد و احکام مربوط به هر بابی در جای مناسب خودش پیمان گرفت. بیش از یازده سده است که دین شناسی امامیه به چهره تبویب و منسجم درآمده است. مسأله ی ولایت فقیه اگرچه یک مسئله ی کلامی است ولی جنبه ی فقهی آن مایه گردیده الی فقهاء از روز نخست در ابواب گوناگون فقهی از آن بحث کنند و جستار ولایت فقیه را در مسایلی از قبیل: جهاد، تقسیم غنائم، خمس، دریافت و توزیع زکات، سرپرستی اطفال، اموال محجور وشخص غائب، در باب فرمایش به معروف و نهی از منکر، حدود، قصاص، تعزیرات و مطلق اجرای احکام انتظامی اسلامی باره بحث پیمان دهند.


مقدمه:


در درازا تاریخ فقاهت شیعه پیوسته این مسئله مورد بحث و دقت نظریه فقهاء بوده است و اصل پذیرش ولایت در میان فقهاء جای هیچ نوع سخنی نبوده و همگی آن را پذیرفته اند و اخیراً این مساله از این جهت باره تردید قرار گرفته که آیا ثبوت ولایت از راه امور حسبیه و یک تکلیف شرعی است، یا آن که یک منصب الهی است و به عنوان نیابت از مقام ولایت کبری می باشد


نظریه فقها در باره ولایت چیست؟


بحث ولایت فقیه یکی از پردامنه‌ترین مباحث؛ طی سالیان ماضی محسوب می‌گردد با این حال بررسی در نظرات صاحب نظران برجسته فرمایش فقاهت، بر طرف کننده بسیاری از شبهات خواهد بود. در اینجا برای تبیین مطلب ‌نظرات برخی از فقهای شیعه را در مورد بحث ولایت فقیه بیان می‌نمائیم.


فقدان اعمال ولی‎فقیه در جامعه به دو چهره زیر قابل تصور است:


اصلاً در میان کسان جامعه فقیه نباشد، که عهده دار ولایت شود. که این فرض در مسأله ما جریان ندارد.

فقیه باشد، ولی بسط‎ید نداشته باشد یعنی به واسطه سلطه‎ی ستمگران و ظالمین دست فقیه مفتوح نباشد. در چنین شرایطی ولایت فقیه ثابت است، اما بدلیل وجود گیر و فراهم نبودن شرایط امکان اعمال آن وجود نداشته است و این فرمایش ضرری به ولایت فقیه نمی زند، چه اینکه ولی فقیه مشروعیت خود را از ناحیه خداوند می گیرد و تحقق عینی آن وابسته به وجود شرایط و انتخاب ملت است و اگر شرایط فراهم نباشد یا مردم به ولایت او رویداد نکنند و زمینه تحقق آن را فراهم نکنند ولایت فقیه از بین نمی رود و مشروعیت خود را از دست نمی دهد بلکه فقط تحقق پیدا نمی کند و هر زمان که این موانع از بین رفته و شرایط لازم فراهم گردد و مقبولیت مردمی ایجاد شود ولایت فقیه عینیت پیدا می کند. وضع جامعه اسلامی از موعد معصومین تا حال نوعاًَ این نوع بوده است که فقهای بزرگی در هر عصری بوده‎اند ولی دستشان باز نبوده است، لغایت اعمال ولایت بکنند، و عمده دلیل مفتوح نبودن دست فقهاء در طول تاریخ هم آماده نبودن جامعه و ناآگاهی ملت مسلمان بوده است.

نتیجه گیری:


 در همة زمان‎ها از دسته موعد شاهنشاهی فقیه جامع‎الشرائط وجود داشته است. ولی الی پیروزی انقلاب اسلامی دست فقهاء باز نبوده است و به طور مشخص قبل از قیام 15 خرداد 42 که رهبری امت به وسیله امام امت بود و بلکه کمی پیش متعلق به مرجعیت و زعامت شیعه به عهده‎ی مراجع معظم شیعه بود که از بزرگ‎ترین آنها می‎توان آیت‎الله العظمی بروجردی(ره) را نام برد و قبل از ایشان فقهای دیگر، هر کدام در زمان خود به قدر وسعشان از اسلام و احکام اسلامی پدافند کرده‎، و زحمت‎های فراوانی را متحمل شده‎اند.

  دریافت فایل  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.