دانلود پاورپوینت تحقیق کامل سایت و شرکت آمازون

فرمت فایل: پاورپوینت + (فایل ورد 19 صفحه ای توضیحات اغلب برای کنفرانس و سمینار)


تعداد صفحات: 31


قابلیت ویرایش: دارد


به همراه فونت های مورد نیاز


 


تاریخچه


همگی با وب‌سایت آمازون (Amazon.com) تا حدودی آشنا هستید. آمازون (Amazon) یک کمپانی تجارت الکترونیک آمریکایی‌ است که در سال ۱۹۹۴ در سیاتل واشینگتن توسط جف بزوس (Jeff Bezos) تأسیس شد. این وب‌گاه در سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه برخط کتاب پیشه خود را نخست کرد. آمازون هم‌اکنون کتاب، سی‌دی، دی‌وی‌دی، بسته‌های نرم‌افزاری و حتی کفش و همینگونه محصولات نو و یا دست‌دوم را از راه اینترنت عرضه می‌کند. هم اکنون، این کمپانی کتاب خوان های الکترونیکی نیز فرآوری می کند که این سری محصولات حائز مشتریان کثرت در سرتاسر دنیاست. کمپانی آمازون بیشترین درصد فروش را در بین فروشگاه های اینترنت دارد. دلیل موفقت این شرکت به کارگیری Affiliate Marketing یا مشارکت در فروش بوده است که مایه شده شمار کثرت کار به چهره سر راست و غیر سر راست ایجاد شود.


شکل گیری آمازون از کجا آغاز شد؟


وقتی جف بزوس وارد دانشکاه شد و آغاز به مطالعه ی فیزیک کرد، ولی بی درنگ به زنجیره ی باره علاقه ی خویش یعنی علوم کامپیوتر و مهندسی برق وارد شد و سرانجام در این دودمان دانش آموخته شد. جف بعد از سپریدن تحصیلاتش در چندین شرکت شروع به کار کرد، شرکت فیتل احد از این شرکت‌ها بود که بر روی پیاده سازی شبکه‌های کامپیوتری فعالیت می‌کرد و بعد متعلق به وارد کمپانی کامپیوتری SHAW شد. اما این مشاغل با رویای کودکی جف فاصله ی بسیاری داشت. در این دوران بود که ایده‌ای در ذهن وی شکل گرفت و مقارن با آن توجهش به رشد بی همانند شبکه ی جهانی وب معطوف شد. او در کمال شگفتی دیدن که رشد به کارگیری اینترنت در سنه ۱۹۹۴ نسبت به سنه قبل ۲۳ مساوی شده است!


از همین جا بود که جف ایده ی خود، یعنی برپایی یک فروشگاه از راه بعید را رسمی کرده و شروع به پژوهش در گویه ی شرکت‌هایی کرد که کالاهایشان را از راه پست و از راه بعید ارسال می‌کردند. جف فهرستی از ۲۰ شرکت برتر در این مقوله جاسازی کرد،  نزدیک  تمام کالاهای مدنظر جف از طریق این شرکت‌ها فروخته می‌شد اما وی متوجه شد که هیچ یک از این شرکت‌ها اقدام به فروش کتاب نمی‌کنند. این مسئله فقط یک دلیل داشت و آن عدم امکان تهیه ی یک کاتالوگ کامل از عناوین کتاب‌ها بود. زیرا عناوین کتاب‌ها زیاد گوناگون بودند و تعبیه ی یک کاتالوگ کامل از آنها نیازمند یک هزینه ی سنگین و تعبیه ی یک کاتالوگ چند هزار صفحه‌ای بود. (روال کار این شرکت‌ها در آن دوران به این نوع بود که اقدام به جاسازی ی یک کاتالوگ از محصولاتشان می‌کردند و آن را برای مشتری ارسال می‌کردند، مشتری نیز بعد از دریافت کاتالوگ و برگزیدن کالا، آن را سفارش می‌داد.)


 


اینجا بود که جف ایده ی خود را با شبکه ی جهانی وب تواًم ساخته و به فکر ساخت یک تارنما برای معرفی عناوین کتاب‌ها کرد. مزایای این تارنما نیز کاملا وی را توجیه کرده بود:


1. عدم دربایستن به جاسازی ی کاتالوگ فیزیکی


2. تفریق شدید خرج ها


3. افزایش سرعت در عملیات خرید


4. امکان تغییر یومیه ی کاتالوگ و ...


 


ولی در کناره تمام این مزایا یک خطر بزرگ جف را تهدید می‌کرد و آن سرمایه گذاری بر روی یک چیز جدید، مبهم و غیر قابل اعتماد به اسم اینترنت بود که تا آن زمان کل ی ملت آن را یک وسیله ی تفریحی و وابستگی جمعی می‌دانستند! ولی تنها جف بود که می‌توانست برای رسیدن به رویای کودکی خود تمام این خطرها را بپذیرد و سعی بی وقفه ی خود را برای رسیدن به آرزویش ابتدا کند. او آغاز به مطالعه و تحقیق در گویه ی بازرگانی کتاب کرد و حتی در همایش سالانه ی کتاب فروشان کمپانی کرد!


هنگامی که جف طرحش را با رئیس خویش در میان گذاشت و گفت که تصمیم دارد برای ایجاد یک کتاب فروشی آنلاین کارش را ترک کند، رئیسش او را به بازنگری دلگرمی کرد و به او گفت که معاش از این کارت نادم خواهی شد. جف در پاسخ به او گفت: "حتی اگر روزی شکست بخورم، اظهار پشیمانی نخواهم کرد، ولی اگر این پیشه را آزمون نکنم، تمام عمر پشیمان خواهم بود"


بعدها وی در گفت و گو با مجله ی تایم گفت: "به خود می‌بالیدم از این که ریسک بزرگواری می‌کردم که هیچ آدم حاضر به انجام آن نبود، تمام پایه ی شغل را روی چیز جدیدی به اسم اینترنت می‌گذاشتم که معامله ی خطرناکی بود."


بزرگترین ریسک جف بزوس از زمانی رویداد افتاد که والده و والد خوانده ی وی از ایده ی او حمایت کرده و تمام درامد و بعد انداز خود را که برای دوران بازنشستگی اندوخته کرده بودند به دست جف سپردند الی شاهد عمل جسورانه ی وی باشند.(البته در آینده دستمزد کارشان را گرفتند، زیرا میلیاردر شدند.) جف نام Abracadabra به معنی ورد و طلسم(چیزی برابر "اجی مجی لا ترجی") را برای سایتش برگزید، اما دوستانش او را متقاعد ساختند که این اسم مناسبی نیست و سرانجام نامamazon.com را برگزیدند.


 


شروع به کار


جف بزوس برای پیش درآمد رویای خویش به به اتفاق نامزد خویش به سیاتل نقل محیط‌ کردند و در سال ۱۹۹۴ شرکت آمازون را راه اندازی کردند و بلا فاصله یک برنامه نویس حرفه‌ای به نام کافان را تشویق کردند لغایت در شرکت استخدام شود. یک سنه پس یعنی در سنه ۱۹۹۵ نخستین نسخه از وب سایت آمازون روی شبکه ی اینترنت قرار گرفت و از تاریخ ۱۶ جولای ۱۹۹۵ آمازون به عنوان یک کتابفروشی آنلاین رسما پیشه خود را نخست کرد.


نام آمازون از روی رودخانه آمازون در آمریکای جنوبی که اسم بزرگترین رود جهان است گرفته شده که جف اعتقاد داشت که سایت کوچکش معاش به بزرگترین کتابخانه ی جهان بدل خواهد شد. از سنه 2000 لوگوی رسمی آن یک پیکان بوده که از حرف a تا z کشیده شده و به شکل یک تبسم و به مظهر خوشنودی مشتریان از خرید خود است. طرح تجاری آمازون در زمان شروع کمی غیرعادی ولی زیرکانه بود. جف بزوس در اینباره می گوید: طرح تجاری آمازون برای اولین بار زمانی به ذهنش قبض که با همسر خویش از نیویورک به سمت سیاتل در حال رانندگی بود.


طولی نکشید که توجه اکثر رسانه‌ها به سایت آمازون و ایده ی آنها که در آن سال‌ها شگفت به عقیده می‌رسید اغاز شد و همین فرمایش لغایت حدود زیادی باعث پیشباز مردم از آمازون شد. جف می‌گوید: از همان ابتدای شغل مشخص بود که رشد خواهیم کرد با آغاز شغل آمازون، جف و همکارانش ادامه در سعی بودند الی این سایت را با مشتریان وفق داده و همه ی نیازهای آنان را برآورده کنند. ان‌ها پیش درآمد ایده ی خرید با یک کلیک را پیاده سازی کردند و سپس پخش نظرات خریداران را تاسیس نمودند. در سنه ۱۹۹۷ فروش سهام آمازون از طریق سایت راه اندازی شد و به دنبال آن شغل آمازون به چند مملکت سایر از جمله کانادا، ژاپن، انگلستان و فرانسه اشاعه یافت.


تاکید جف همواره بر روی برآورده تشکیل همه ی نیازها و سلایق مشتریان بود و بدین ترتیب فروش کتاب هر روز با پیشباز بیشتری روبرو می‌شد. مشتریان تدریجا شروع به ارسال ایمیل‌هایی کردند که در ان درخواست نمونه ها بیشتری از جمله سی دی و ابزارها خانگی از آمازون داشتند. جف نیز بی درنگ دست به کار شده و اقلام اکثریت را به فروشگاه اضافه کرد و بدین ترتیب روز به روز به وسعت آمازون اضافه می‌شد. ایده اولیه تاسیس آمازون ساخت یک فروشگاه اینترنتی بود که کاربران و یا شرکت ها بتوانند کتب و محصولات فرهنگی خویش را از راه آن به فروش برسانند اما بعد از نشیب و فرازهایی که در اواخر دهه 90 نصیب آمازون شد بعدها محصولات دیگری نظیر vhs، دی وی دی، سی دی، بازی های کامپیوتری، نرم افزار، وسایل الکترونیک، وسایل منزل، مواد غذایی و اسباب بازی و ... را نیز به فروشگاه خود اضافه کرد.


در سنه ۲۰۰۰ شرکت آمازون مثل بسیاری از شرکت‌های سایر امتحان سختی را پس داد. امتحانی که در ان بسیاری از شرکت‌های اینترنتی ورشکسنت شده یا با شرکت‌های ارشد ادغام شدند.(بحران معروف حباب اینترنتی که بر بنیاد ان شرکت‌های حقیر اینترنتی که در سررسید کوتاهی به غول‌های اینترنت تبدیل شده بودند همانند یک حباب ترکیدند. ظاهرا علت این امر مربوط به خبرهای زیادی بود مبنی بر مشکل ساز شدن کامپیوترها در سنه ۲۰۰۰ که در پی آن ملت از اینترنت فاصله گرفتند.)


در این سال بها سهام آمازون افت شدیدی کرد و ۱۰۶دلار در دسامبر ۱۹۹۹ به ۴۱ دلار در سپتامبر ۲۰۰۰ رسید. آمازون نیز به مرز ورشکستگی  نزدیک  شده بود ولی جف که حاضر نبود از رویای کودکی خویش دست بکشد بیکار ننشست. او ۱۳۰۰ نفر از کارمندان کمپانی را مختصر کرد و کالاهایی که فروش کمی داشتند و فایده آور هم نبودند را حذف کرده و شروع به بستن قراردادهایی برای خدمات بهتر به مشتریان و تسهیل حمل کالا کرد. متعاقب این اقدامات نه تنها آمازون و جف شکست نخوردند، بلکه در سال ۲۰۰۳ درآمد ناب-سره آمازون به 73.2 میلیون دلار رسید.


جف بزوس دیگر به رویای خویش رسیده بود. الی جاییکه مجله ی فوربس اعلام کرد در سال ۲۰۰۸ درآمد جف به 8.7 میلیارد دلار دریافتی و او در فضا ۳۵ ثروتمندترین درگذشت دانشمند ایستاده است. کودک یتیمی که به رویای آمازون دست پیدا کرد در سنه ۲۰۱۰ نیز به ثروتی بیش از 12.3 میلیارد دلار رسیده‌ است.


تصاویر زیر انبار شرکت آمازون را نشانه می دهد که گویای تکاپو گسترده این شرکت در زمینه فروش کالا و حجم بالای ساپورت سفارشات اینترنتی است. چراکه شرکت آمازون بیشترین درصد فروش را در بین فروشگاه های اینترنتی جهان دارد.


 


موفقیت ها


آمار و ارقام خود گویای موفقیت های جف بزوس و همکارانش است. بیش از 130 هزار کارمند در این مجموعه شغل می کنند. رتبه هشتم در سایت آلکسا به آمازون واصله و سالانه بیش از 75 میلیارد دلار درآمد نصیب این شرکت می شود. وب سایت آمازون 9 زبان گوناگون را پشتیبانی می کند. علاوه بر این، آمازون در کشورهای مکزیک، انگلیس، هندوستان، فرانسه، کانادا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، استرالیا، برزیل، چین و ژاپن دفاتر رسمی دارد.


کشورهای سوئد، هلند، سریلانکا و لهستان هم بعدها به صورت رسمی به خانواده آمازون خواهند پیوست. آمازون برای کشورهای مشخصی هم خدمات حمل کالا با کشتی را ارائه می دهد. برای یک اشکال فروشی بیش از هر چیز جور بودن جنس هاست که اهمیت دارد. آمازون هم اجناس مختلفی را برای خریدارانش فراهم کرده است. انواع بازی ها و نرم افزارها، کتاب، مبلمان منزل، لوازم الکترونیک، انگیزه ها بازی ها و حتی جواهرات در ویترین فروش آمازون دیده می شود.


البته آمازون خودش فروشنده همه این گونه ها نیست. 40 درصد درآمد این اشکال فروشی ها به کمک فروشندگان مستقل است. این افراد جمعیتی  نزدیک  2 میلیون نفری را برپایی می دهند و مشارکت آنها با آمازون برای تامین کالاها بسیار مهم است.


 


جف بزوس؛ پسینیان نفر از نسل مدیران طلایی


سهام آمازون هم پس از عرضه عمومی در سنه 1997، بیش از 15 هزار درصد رشد کرده است. آمازون طی این سال ها بارها شیوه کاری اش را عوض کرده است. بزوس به عنوان یک کتابفروش آغاز به شغل کرد ولی اکنون مدیر فروشگاهی برای همه چیز و کل کس است. کتابخوان و تبلت کیندل، فایر تی وی و فایر فون مثال هایی از ورود آمازون به بازار فروش گجت ها هستند.


امروزه بیش از 30 میلیون تن از کیندل های آمازون برای بازبینی محصولات این فروشگاه استفاده می کنند؛ ولی جهش اصلی آمازون با ارائه سرویس آمازون پرایم رخ داد. با این خدمت، کاربران آمازون با پرداخت 99 دلار برای یک سال، از خدمات متعددی برخوردار می شوند. از جمله تماشای رایگان فیلم ها به صورت آنلاین و تحویل گونه ها به چهره رایگان و دو روزه. آمازون پرایم هم 2.5 میلیارد دلار در سنه به حساب های شرکت واریز می کند.


تقریبا از هر 10 آمریکایی که به اینترنت دسترسی دارد، شش نفرشان عضو آمازون هستند و از خدمات این مجموعه استفاده کرده اند. حالا جف بزوس با 32 میلیارد دلار سرمایه گرد از ثروتمندترین و قدرتمندترین افراد دنیاست. چه بسا رییس سابقش در وال استریت بیش از هر کسی حسرت بخورد که چرا به ایده و کامیابی او باورداشت چندانی نداشته است......

دریافت فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.