مقاله نقش نیروهای نظامی و مسلح در اقتصاد (57صفحهdoc

مقاله نقش نیروهای نظامی و مسلح در اقتصاد


فهرست مطالب


فصل اول:کلیات تحقیق 1


مقدمه 2


تعریف مفاهیم و واژگان 4


مبانی نظری: مؤلفه ها و عناصر اقتصاد مقاومتی 5


نیروی نظامی 6


 


فصل دوم:اقتصاد مقاومتی 8


مفهوم اقتصاد مقاومتی 9


فلسفه طرح مفهوم اقتصاد مقاومتی 11


تحریم 12


تاریخچه تحریم آمریکا علیه ایران 12


نتایج پایانی تحریم‌ها 15


محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی 17


1- حمایت ازتولید ملی 17


2- سیاستهای ریشه-بن-بیخ 44 قانون اساسی 18


3- پروا به نخبگان واستفاده ازفناوری نوین 18


اقتصاد مقاومتی، تحقق جهاد اقتصادی 19


مهمترین اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی 19


1- مهار سوداگری و فساد، گام اول تحقق اقتصاد پایدار 19


2- مردمی سازی اقتصاد، بالارفتن مقاومت اقتصادی دربرابر تحریمها20


3- خلاصی از وابستگی به درآمد نفت، مصداق خویش اتکایی 20


4- اولویت بندی شرکای تجاری ایران 21


5- فرهنگ‌سازی اولویت تولید بر واردات و خرید کالای داخلی 21


 


فصل سوم:نیروهای نظامی 23


1. ارتش جمهوری اسلامی ایران25


ویژگیهای ارتش جمهوری اسلامی ایران 25


مأموریت و وظایف ارتش جمهوری اسلامی ایران25


2. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی27


تعریف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 28


هدف از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 28


وظایف و مأموریتهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 29


مأموریتهای انتظامی سپاه31


مأموریتهای اطلاعاتی سپاه 32


مأموریت فرهنگی سپاه 32


سازماندهی و آموزش بسیج 33


3. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران34


4. وزارت پدافند و حمایت نیروهای مسلح 35


وظایف وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسّلح 36


 


فصل چهارم:نقش نیروهای نظامی در اقتصاد مقاومتی 38


نهادهای نظامی و اقتصاد39


مأموریت های ذاتی نیروهای نظامی در رابطه با اقتصاد 40


* مبارزه با قاچاق کالا و ارز 40


* امنیت اقتصادی 41


ضرورت ها 44


انتقادات وارد بر ورود دستگاه های نظامی به اقتصاد و استجابت های آن 45


الف) تبعات اقتصادی: 45


ب) پیامدها سیاسی: 46


الزامات تعبیه ساختار پسندیده برای به کارگیری توان نظامی ها در حوزه اقتصاد48


الف) قانونی شدن 48


ب)حوزه های ورود و عدم ورود 48


ج)افکار عمومی 50


د)تعبیه فرآیندهای قوی نظارتی و رقابتی 50


هـ) قانونی شدن51


تعبیه فرآیندهای قوی نظارتی و رقابتی 53


 


فصل پنجم:نتیجه گیری 54


منابع 57


 


*************************** چکیده ای از فصل های مقاله *****************************


 


فصل اول:


مقدمه


«اقتصاد مقاومتی» گفتمان بدیع و نوآورانهای است که برای نخستین بار از سال1389 از جانب رهبری نظام جمهوری اسلامی مطرح گردید و در ادبیات اقتصاد ، سیاست و مدیریت جای گشود. اقتصاد مقاومتی در حقیقت شیوه‌ای از مدیریت اقتصاد در سطح نبکوتر و شعور است که بر اساس الزامات و در شرایط خاصی راهکار و به اجرا گذاشته می­شود.


با توجه به این سوژه که مسئله اقتصاد پس از اعتقاد ، مهم‌ترین عنصر استقلال سیاسی هر کشور است ، طبیعی است که نظامهای سلطهگر حاکم بر جهان نیز برای به‌ زانو درآوردن کشورهای مستقل و آزاد اگر از راه ادب و اعتقاد موفقیتی کسب ننمایند به سمت و سوی اقتصاد متوجه میگردند و یا در شرایطی مقارن از هر جبهه‌ای وارد می‌شوند ولی تهاجم در جبهه اقتصاد را تشدید می‌کنند.


مردم ایران بعد از سالها مبارزه ، نظام سیاسی مورد عقیده خود را مستقر ساختند و با نفی سلطهپذیری برخاسته از اصول اعتقادی ، استقلال سیاسی را وجهه­ی همت خود قرار دادند. زیاد طبیعی به نظر می‌رسید که برچیدهشدن سلطه دهها ساله کشورهای استکباری با واکنشهای خصمانه روبهرو گردد و از همین رو از همان اوان به ثمر نشستن مبارزات و برپایی نظام جمهوری اسلامی ، کشور ما آماج تهاجمات فرهنگی ، نظامی ، امنیتی و تروریستی و البته اقتصادی پیمان داشته است. گرچه دشمنان از همان پیش درآمد همگام و ملازم با جبهههای فرهنگی ، نظامی و امنیتی ، جبههای نیز در اقتصاد گشودهاند اما چه بسا هیچوقت تا این زمان به اقتصاد امید نبسته و طیف گستردهای از ابزارهای اقتصادی را به پیشه نگرفته باشند. بنابر این می نا گفت که ملت ایران سالهاست که پایداری هوشیارانه در عرصههای گوناگون و از آنگونه در اقتصاد را آزمودهاند ولی بیگمان بحث و تبادل نظر کنونی مفهومی فراتر از مقاومت دارد و به سوی یک شخصیت و شیوه نظام­مند ، هدفدار و توام با برنامه ریزی رهنمون میشود. تعریف دقیق ابعاد و جوانب مختلف این گفتمان پسین نیازمند کوششهای علمی و پژوهش در این عرصه است.


در این تحقیق نخست چکیده ای از مفهوم و چگونگی اقتصاد مقاومتی و همچنین نیروهای نظامی باره بررسی پیمان می گیرد و در سرانجام رابطه نیروهای نظامی و مسلح با اقتصاد مقاومتی وبه عبارت دیگر نقش و جایگاه نیروهای نظامی در اقتصاد مقاومتی به تفصیل بیان می شود.


 


تعریف مفاهیم و اصطلاحات


اقتصاد مقاومتی :


بیان یک تعریف جامع از اقتصاد مقاومتی بهغایت دشوار است. دلیل این امر احتمالاً به این خاطر آن باشد که عبارت یاد شده مفهومی از یک شیوه مدیریتی در اقتصاد را در خود دارد که خودبهخود با مسایل فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و امنیتی گره میخورد و در قالب یک جمله و عبارت قابل بیان نیست. از اینروست که غالب محققان و صاحبنظرانی که در این عرصه اظهار نظر و قلمفرسایی کرده‌اند ، به جای بیان تعریف ، به توصیف و تبیین یک یا چند بعد از ابعاد ، مصادیق و مؤلفههای اقتصاد مقاومتی پرداختهاند. در این میانی مبدع این گفتمان که رهبری نظام جمهوری اسلامی هستند از اقتصاد مقاومتی به عنوان «اقتصادی که برای یک ملت، حتی در شرایط خپگی و تحریم، مقوله رشد و شکوفایی را فراهم می کند یاد نمودهاندکه معنایش بارو کشیدن بعید خود و تنها انجام یک کارهاى تدافعى نمی باشد».[1] یا در جای دیگری اشاره دارند که « اقتصاد مقاومتی در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده پیمان می گیرد . . . . و یک مسئله هم در اقتصاد مقاومتى، مدیریت مصرف است. . . . . یک رکن دیگر اقتصاد مقاومتى، حمایت از تولید ملى است . . . . مردمى کردن اقتصاد، جزء الزامات اقتصاد مقاومتى است.»[2]


 مقاله نقش نیروهای نظامی و مسلح در اقتصاد (57صفحهdoc)


مبانی نظری : مؤلفهها و عناصر اقتصاد مقاومتی


ماهیت اقتصاد مقاومتی هنوز کاملاً شناختهشده نیست و به تعبیر برخی صاحب‌نظران چه در پهنه تئوری و چه در پهنه عمل سابقه‌ای در گیتی ندارد.[3] از همین روست که مبدع این دیدگاه خواهان شکلگیری« مراکز مطالعاتى‌ براى تحقیق در اقتصاد مقاومتى» شدهاند. ولی در این وسط نویسندگان و صاحب­ نظران ،دیدگاههایی درباره مؤلفهها و عناصر مربوط به اقتصاد مقاومتی مطرح کرده اند که به مواردی از آنها اشاره میشود.


خشایار سیدشکری دوری از مصرف بیرویه و پسانداز اغلب ، تنوعبخشی به منابع درآمدی اقتصاد و خودبسندگی در نیازهای بنیادی مملکت را از ابزارها اقتصاد مقاومتی دانسته است.[4]


محمدزاده و نظریان در مقالهای انضباط اقتصادی ، مبارزه با فساداقتصادی ، پشتیبانی از تولید درونی و برندهای ملی ، بازدارندگی از واردات کالاهای غیرضروری و رفع وابستگی به نفت را در اقتصاد مقاومتی مهم دانسته اند.[5]


ممبینی با محور قرار دادن سخنان رهبری ، کارآفرینی ، جنبش برنامهای ، کاهش اسراف ، تفریق اختصاص ، مدیریت مصرف ، تولید درونی ، تفریق گزین کردن به نفت ، مردمی کردن اقتصاد ، امتناع از دید کوتاهی مدت ، مبارزه با مفاسد ، مدیریت صحیح منابع ارزی و شرکت­های دانشبنیان را برای اقتصاد مقاومتی درنظر گرفته است.[6]


 


نیروی نظامی


نظام یا نیروی نظامی که در بسیاری از کشورها به طور کلی به آن ارتش گفته می‌شود غالباً سازمانی است که توسط مردم گزینش و به توان می‌رسد و معمولاً برای دفاع از مملکت (یا تازش به سایر کشورها) با تهدیدات بالفعل یا خفته به وسیله جنگ افزار می‌جنگد. نظام، اصطلاحی مشتق از کلمه سامان در زبان عربی است. نیروهای نظامی غالباً به عنوان جوامعی داخل جوامع سایر عمل می‌کنند. این نیروها دارای جوامع نظامی ویژه، سیستم مالی، آموزشی، پزشکی و دیگر جنبه‌های یک جامعه پرکار مدنی هستند.


 


فصل دوم:


اقتصاد مقاومتی


 


مفهوم اقتصاد مقاومتی


امروزه جمهوری اسلامی در حوزه‌های اقتصادی خویش با مسائل یا مفاهیمی مواجه است که به هیچ عنوان تاکنون چه در عرصه‌ نظری و در کتاب‌های درسی و چه در عرصه‌ عمل و تجارب بشری مثل و مابه‌ازای واقعی نداشته است. بنابراین، خود انقلاب اسلامی مکلّف به نوآوری و ابتکار و نظریه‌پردازی و الگوسازی در این عرصه‌های جدید اقتصادی است. هر کشوری که عَلم استکبارستیزی را استوار کند خواه ناخواه نیازمند چنین الگوهایی است.


در سالی که با اسم حمایت از فرآوری ملّی، کار و سرمایه ایرانی مزیّن شده است، به اوج رسیدن فشارهای ناشی از تحریمهای اقتصادی بینالمللی، اقتصاد مملکت را در شرایط خاصّ قرار دیتا است. در این شرایط است که راهبرد «اقتصاد مقاومتی» مطرح میشود. با توجّه به این که این راهبرد مختصّ شرایط کنونی اقتصاد ایران است و پیشینه و تجربه منطبق با شرایط کنونی کشور ما را هیچ کشوری در هیچ کجای دنیا نداشته است ضرورت تبیین ،تعریف مؤلّفه­های اقتصاد مقاومتی بیش از قبل بارز میشود.


اگر چه سوژه اقتصاد مقاومتی شماری پیش در هوش ها اقتصاددانان به هستی آمد؛ امّا این جستار به چهره تأکیدی توسط مقام معظّم رهبری در 8 مرداد 1391 در دیدار جمعی از محقّقان، پژوهشگران، متخصّصان و نوآوران در عرصه‌ دانش و تکنولوژی و نیز مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های دانش و فنّاوری مطرح گردید. برای ورود به بحث، آغاز شمه­ای از بیانات معظم له مطرح میشود. در این دیدار ایشان خاطر نشانه ساختند که «یکی از راه‌های عبور از مقطع حسّاس و سرنوشت‌ساز کنونی جدّی گرفتن «اقتصاد مقاومتی» است. اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، بلکه یک واقعیّتی است که باید محقَق شود».


 بر پای بست، بیانات مقام معظّم رهبری، احد از بهترین مظاهر و مؤثر‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، شرکت‌های دانش‌بنیان است که می‌توانند اقتصاد مقاومتی را پایدار‌تر کنند. فرآوری ثروت از طریق منابع تمام‌شدنی همچون نفت خودفریبی است و خام‌فروشی دامی است که میراث سال‌های متمادی قبل از انقلاب است و متأسّفانه کشور گرفتار آن شده است و باید کوشش شود که ملّت ایران از این تله نجات پیدا کند.




فصل سوم:


نیروهای نظامی و مسلح


 نیروهای مسلح و ساختار آن


نیروهای مسلّح به مقر فرماندهی همه قوا، ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته، اطلاق می‏شود.[1]


ستاد فرماندهی همه قوا به مجموعه سازمان مقر فرماندهی همه قوا و سازمانها و دفاتر پیوسته و وابسته و قسمتهایی که بنابر امر فرماندهی معظم همه قوا، حمایت آنها به ستاد فرماندهی همه قوا، محول شده است، اطلاق می‏گردد. فرماندهی کل قوای مسلح جمهوری اسلامی ایران با مقام معظم رهبری است. فرماندهان، رؤسا و مدیران در تمام دودمان مراتب در حدود اختیارات مصوب سازمانی از طرف معظم له، فرماندهی، ریاست و یا مدیریت خواهند داشت؛ امّا چنانچه مقام معظم فرماندهی کلقوا، تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض فرمایند، دستورات آن شخص در حدود اختیارات سپردن شده لازم الاجراء خواهد بود.


دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا، دفتر عمومی حفاظت اطلاعات فرماندهی همه قوا، سازمان عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات ارتش، نمایندگی ولی‏فقیه و نگهداری اطلاعات در سپاه، عقیدتی سیاسی و نگهداری اطلاعات در نیروی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی قوای مسلح به عنوان بخشی از ستاد فرماندهی همه قوا، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و وزارت پدافند و حمایت نیروهای مسلح هستند که با سلسله مراتب مستقل و متمرکز مستقیماً تحت امر مقام معظم رهبری و در کناره قوای مسلح اتمام وظیفه می‏نمایند.


نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از بالاترین مقام تا پایین‏ترین رده به وسیله فرماندهان، رؤسا یا مدیران که از طرف مقام معظم فرماندهی کل قوا، فرماندهی یا ریاست یا مدیریت دارند مشابه حلقه‏های زنجیر به هم ادامه بوده که در اصطلاح آن را دودمان مراتب گویند.


 1. ارتش جمهوری اسلامی ایران


ارتش جمهوری اسلامی ایران به مجموعه ستاد مشترک، نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی و سازمانهای وابسته به آنها اطلاق می‏گردد.


 


ویژگیهای ارتش جمهوری اسلامی ایران


بنابر قانون بنیادی جمهوری اسلامی ایران: ارتش جمهوری اسلامی ایران باید ارتشی اسلامی باشد که ارتشی مکتبی و مردمی است و باید افرادی لایق را به خدمت بپذیرد که به اهداف انقلاب اسلامی، مؤمن و در گذرگاه تحقق آن فداکار باشند.


مأموریت و وظایف ارتش جمهوری اسلامی ایران


بنابر ماده هفت قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۷ / ۷ / ۱۳۶۶، انجمن شورای اسلامی و اصلاحات بعدی آن، وظایف و مأموریتهای آن عبارت‏اند از:


۱. آمادگی و مقابله در مساوی هر نوع تجاوز نظامی علیه استقلال، تمامیت ارضی، سامانه جمهوری اسلامی ایران و منافع کشور؛


۲. مشارکت با نیروی انتظامی و سپاه پاسداران در مقابله با اشرار، یاغیان، قاچاقچیان، تجزیه طلبان و جریانات براندازی در مواقع ضروری بنا به دستور؛


۳. آمادگی برای همکاری با سپاه پاسداران در کمک به ملل مسلمان و بینوا غیر معارض با اسلام در پدافند از خویش در مساوی تهدید و دست درازی نظامی بنا به تقاضا آنان و بنا به دستور؛


۴. در برگزیدن پیمان دادن افرادی که در استخدام ارتش هستند و تجهیزات فنی خویش بنا به درخواست دولت در اجرای اصل ۱۴۷ قانون اساسی و با رعایت کامل موازین عدل اسلامی در حدی که به آمادگی رزمی ارتش آسیبی وارد نشود؛


۵. سازماندهی، آموزش، تجهیز و اشاعه قوای زمینی، هوایی و دریایی متناسب با امکانات و تهدیدات، برای انجام مأموریتهای محوله؛


۶. تلاش پیوستگی برای حاکمیت کامل فرهنگ و ضوابط اسلامی در سازمانهای وابسته به آنها؛


۷. حاضر برپایی مردم برای دفاع مسلحانه از کشور و نظام جمهوری اسلامی در چارچوب قانون خدمت وظیفه عمومی؛


2. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی


پس از ظفر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ه.ش، عده‏ای از نیروهای انقلابی برای دفاع مسلّحانه از انقلاب اسلامی و ادامه آن به صورت خویش جوش و مردمی جمع شدند و به رویارویی با ضد انقلاب و پس‏مانده‏های رژیم شاه برخاستند. در همین موعد چند تن از این کسان در قم به ملاقات حضرت امام خمینی(ره) رفتند. امام خمینی(ره) در این دیدار اجازه برپایی یک نیروی مسلح مکتبیِ مستقل از دولت گذرا را صادر کردند. این دستور عملاً فرمان ساختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. متعاقب این فرمان، گروهی از بنیانگذاران سپاه، اساسنامه‏ای را در نه ماده و نه تبصره جاسازی کرده، به تصویب شورای انقلاب رساندند و سپس فرمان ها شورای فرماندهی سپاه از جانب شورای انقلاب صادر شد و در دوم اردیبهشت ۱۳۵۸ ه.ش، این نهاد انقلابی و مردمی با انتشار بیانیه‏ای به طور رسمی اعلام موجودیت کرد.[2]سپاه پاسداران به عنوان یک نهاد انقلابیِ خودجوش، آن‏چنان موجودیتی پیدا کرده بود که هیچ آدم نمی‏توانست آن را نادیده بگیرد. علاوه بر این، جذب این نیروی انقلابی در سازمان و تشکیلات در هم ریخته و در حال بازسازی ارتش نیز به علت تفاوتهای فکری و نهادی، غیر ممکن به عقیده می‏رسید. بدین جهت بود که انجمن خبرگان تصویب قانون اساسی با فهم مراتب پایداری، نگهبانی و نگهداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای مهم آن بر موجودیّت سیاسی و درستی اجتماعی آن صحّه گذاشت و بر تأسیس آن به عنوان یکتا از قوای مسلح قانونی در ریشه-بن-بیخ ۱۵۰ قانون اساسی، مهر تأیید نهاد.


 



فصل چهارم:


نقش نیروهای نظامی در اقتصاد مقاومتی


 مقاله نقش قوای نظامی و مسلح در اقتصاد (57صفحهdoc)


نهادهای نظامی و اقتصاد


طی پنج سنه گذشته، هم‌زمان با آغاز نام‌‌گذاری دهه‌ ترقی و عدالت، راهبردها و رویکردهای اقتصادی به‌عنوان شعار سال که مبنای حرکت نظام، حاکمیت و ملت هست انتخاب می‌گردد. سنه 1388 سنه «اصلاح الگوی مصرف»، سال 1389 سال «همت مضاعف، پیشه مضاعف»، سال 1390 سال «جهاد اقتصادی» و سنه 1391 سال «تولید ملی، پشتیبانی از کار و سرمایه‌ی ایرانی» و سال 92 «سال حماسه سیاسی-حماسه اقتصادی» که هر کدام از این شعارها وجوهی از مجموعه‌ پیشرفت و عدالت را به به اتفاق دارند. این نام‌گذاری‌ها با توجه به شرایط محیط داخلی، بین‌المللی چهره گرفته و معلول شرایط زمانی ، موقعیت منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران است. از این‌رو، امسال نیز برای پنجمین سنه متوالی توسط مقام معظم رهبری ‌(مدظله‌العالی) به‌نام اقتصادی مزین شده گویای این مسئله است که مسائل اقتصادی یکی از راهبردی‌ترین و تعیین کننده‌ترین عرصه‌های پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران در دهه چهارم انقلاب است. گرد از نهادهایی که همانند سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها سهمی قابل ملاحظه‌ در تحقق شعار سنه دارد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. در هر سازمان و نیرو یا نهاد دو گونه می‌توان برای خلق حماسه نقش‌آفرینی کرد احد از آنها به نوعی عمومی است که تمام آحاد مردم از آنگونه قوای ناجا می‌توانند در برپایی حماسه تأثیر داشته باشند .یک سری کارها هم جزء مأموریت ذاتی نهادها می‌باشد که نیروی انتظامی هم متعلق به مستثنی نیست.


 


مأموریت های ذاتی نیروهای نظامی در رابطه با اقتصاد


* مبارزه با قاچاق کالا و ارز


در مجموع قاچاق کالا را می‌توان کار و جنبش اقتصادی غیرقانونی دانست که طی آن کالا بیرون از مبادی رسمی به کشور وارد و یا از آن خارج می‌شود بدون آنکه بر آن نظارتی انجام و یا حقوق دولت از آن دریافت شود. با پروا به ماهیت پنهان و زیرزمینی پدیده قاچاق کالا، هیچ‌گاه آمار دقیقی از مقدار کالای قاچاق شده به‌دست نمی‌آید، ولی برآوردها نشانه از رشد مفصل آن در چند سال اخیر دارد. در این تقسیم باید گفت قاچاق کالا یک پدیده کاملا مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا و مطلوبیت است، با این تفاوت که از رهسپار نادرست برآورده می‌شود. وقتی درخواست برای این کالاها در کشور بالا است، وارد کردن آن‌ها مطلوبیت دارد، اما وارد کردن این کالاها از مبادی رسمی به‌‌دلیل سامانه تعرفه‌ها برخی مواقع گران‌تر از حدی می‌شود که برای وارد‌کننده قانونی مقرون به‌صرفه باشد. به همین علت او از بازار کنار می‌رود، اما بیچارگی به کالا در جامعه باقی می‌ماند. در این‌جا قاچاقچیان با درک این نیاز وارد بازی می‌شوند و سود خود را هم می‌برند، با این تفاوت که دولت در این بین نمی‌تواند حقوق خود را به‌دست آورد و بدتر متعلق به کنترلش بر بازار را هم از دست می‌دهد وجود مرزهای طولانی آبی و خاکی در اطراف ایران و فقدان توسعه‌یافتگی استان‌های مرزی کشور از آنگونه مسائلی است که در زمینه افزایش قاچاق کالا در کشور نقش زیادی دارد. از سوی سایر مشکل برونرفت در کنار ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور مشکلی دیگر است که باآن مواجهیم به ‌‌دلیل تعلق یارانه به بعضی اجناس در درون کشور و ناسازگاری قیمت زیاد با کشور‌های منطقه، به شکل گسترده‌ای از کشور به بیرون از مرزها منتقل می‌شوند. به گفته مسئولان، در میانی کالاهای عمده‌ای که به بیرون از مرزها قاچاق می‌شود چند قلم کالای یارانه‌ای دیده می‌شود، دولت ایران از سرمایه ملی کشور سوبسید کالاهایی را می‌دهد ولی هوده آن را کشورهای منطقه می‌برند. ادامه این امر زنگ هشداری جدی برای سامانه اقتصادی کشور است، چرا که در سال‌های ماضی در مقایسه با واردات رسمی فعالیت‌های مجرمانه در مقوله قاچاق مفصل بوده است. در همین امتداد بر اساس مونث 3 مصوب تیرماه ۱۳۶۹هدف از تشکیل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران‌، برپایی نظم و امنیت و تأمین ‌آسایش عمومی و فردی و حراست و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهارچوب این ‌قانون در قلمرو مملکت جمهوری اسلامی ایران است‌. و در وظایف 26‌گانه شمردن شده برای این نیرو ، استقرار سامان و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی و مبارزه قاچاق کالا جزو مأموریت‌های بنیادی نیروی انتظامی است. با توجه به اهمیت جستار با ورود به اثناء نیروی انتظامی و تصادف جدی با پدیده شوم قاچاق کمک بزرگی می‌تواند به تولید و حماسه اقتصادی نماید. با مراجعه به بعضی از آمارها اهمیت این سوژه دو چندان می‌شود. بر اساس نظر کارشناسان مربوطه به ازای هر یک میلیارد تومان کالای قاچاقی که وارد کشورمان می‌شود، بیش از 100 هزار فرصت شغلی از بین می‌رود. حال اگر 100 هزار فرصت شغلی در هر یک میلیارد را بپذیریم آن موقع رقم‌های قابل تأملی به دست می‌آید. زیرا میزان ورود کالای قاچاق در کشور بین رقم‌های 12- 19 میلیارد دلار، در سال‌های گذشته است. این رقم یعنی تفریق چند درصدی نرخ بیکاری، با عملی شدن همین یک وظیفه که جزء وظایف نیروی انتظامی است به‌نوعی رونق به تولید و فضای سوداگری برمی‌گردد..

دریافت فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.